söndag 14 september 2014

En sista dag i Ryssland

Om flyget går på eftermiddagen, tar man det då lugnt och gör ingenting till det är dags att åka? Självklart inte.

Efter en promenad till Vassilievskij-ön tog vi oss in i Rysslands äldsta museum; Kunstkamera. Vi hade blivit lovade spektakulära djur och människor, inlagda i ättika. Men en tant i kassan med ett humör med ungefär samma ph (som ättikan) förklarade att vi inte kunde betala med kort. Inte heller kunde hon berätta var närmsta "bankomat" låg. Så vi vandrade vidare längs Nevaflodens kajer, förbi Mendelejevs lägenhet (han med periodiska systemet), Mikhailovskypalatset (äldst i stan) och en konstskola där man låste in pojkar i femårsåldern för att träna dem att bli konstnärer. Sedan kom vi till en gata som definitivt inte såg rysk ut (inga bilar!) och hittade en bankomat.

På vägen tillbaka gick vi förbi en lekpark med små barn i. Vid staketet stod en härjad man med ryggsäck och drack öl.

Kunstkamera-museet var sådär. Många av de människofoster och djur som förevisades var rätt obehagliga och man fick inte ta foton. AM fick en tillsägelse på ryska för fotot nedan. Vi tror det var därför i alla fall. Men det är ryska så tanten kan lika gärna ha bett oss gilla hennes facebooksida.

Efter lite rysk snabbmat på kedjan Teremok (pannkaka, svagdricka och rödbetssoppa) tog vi tunnelbanan mot flygplatsen. Väl hemma mötte vi ett förbannat mjukisdjur. Men det var det värt.

Konstakademin, där man försökte skapa en ny konstnärsras.

Sfinxar vid Neva.

Orysk gata.

Terroristvarning på stan.

Tvehövdad kalv från Kunstkamera.

Gissa europeiska staden denna restaurang döpts efter.

St Petersburgs och Rysslands flaggor.