lördag 13 september 2014

Bortrövad

Jag hade ingen aning.

Instruktionerna var tydliga: "Ta ledigt från jobbet från lunch dagen innan." "Ta med kläder för tre dagar i en ryggsäck." "Bekväma byxor, fina byxor, korta byxor."

Mina funderingar gick till Småland. Min vanligtvis klantige far hade försagt sig i en telefonkonversation, min mamma skickat ett sms med hälsning att vi skulle ses snart. Så när jag möter AM på T-Centralen tror jag vi ska ta nästa tåg till Alvesta. Icke så, det blir pendeln mot Arlanda. Tänker fortfarande att det blir flyg mot Växjö när jag får en bok i min hand. Lonely Planet St Petersburg. 

Så istället för att somna i mammas lägenhet lägger jag mig i en säng på femte våningen i ett vandrarhem på Nevsky Prospekt. Totallurad och bortrövad. En bra tjej den där AM.

"Vart ska vi?"

Manligt papper.

I Riga, där viner från Amerika kategoriseras som varandes från "Nya världen".

Ah, ryska.

Helt okej att rida häst på paradgatan tydligen.

Kazankatedralen.

Godisflickor och Lego, vad mer kan en pojke behöva?

Elinstallation Russkij-style.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar