07.00 Vi går upp. Duschar för att svalka oss. Det finns inget varmvatten men med en utomhustemperatur på 30 grader i gryningen behövs det inte. Vi lagar vår frukost bestående av banan, rostat bröd, juice och flingor och sedan går vi ut. I samma hus som vi finns ett barnhem.
08.10 Vi möter barnen utanför huset för nu ska bussen gå.
08.25 Bussen kommer. Redan vid vårt hus är alla 40 platser upptagna.
08.40 Vi rullar in på skolgården med 80 ungar och lärare i bussen.
08.45 Först ut är skolbön och samling där en lärare berättar en sedelärande historia, några elever visar upp nånting eller så sjungs och dansas det. Om någon fyller år ställer denna någon sig framför de andra och blir omsjungen.
09.10 Lektionerna börjar. Erik får hjälpa till med matte eller korrigera barnen när de läser böcker på engelska. Indierna har svårt med det engelska th-ljudet och w-ljudet. De tycker också det är svårt att stanna vid punkt, ett tecken som inte finns i det lokala språket tamil. AM studerar, hjälper och bedömer barn med språkstörningar. Skolan får en hel del av de barnen.
10.25 På den förkrympta skolgården samsas killar som spelar cricket, fotboll och seven-stone, en våldsam form av tafatt, på rasten. Tjejerna sitter i skuggan och pratar. När klockan ringer springer alla barnen tillbaka in i sina klassrum.
13.25 Tre lektionspass senare är det lunch. Vissa av barnen har med sig en egen låda, andra får lunch i skolan som lagas av en av barnens mammor. På så vis slipper hon betala skolavgiften. Maten äts på blecktallrikar utan bestick. Endast högerhanden används då vänsterhanden används till annat. Efteråt sköljer barnen av sina tallrikar i vattenkranen inne på toaletten och lägger tillbaks dem i en spann för nästa person att äta på.
15.30 Det tutar vid grinden och bussen som tar barnen hem kör in på skolgården. Vi tar oss hem, lagar mat, duschar en gång till och förbereder morgondagen.
17.00 Vi går till barnhemmet och leker med barnen tills de kiknar av skratt. Vi med.
19.00 Vi äter Eriks försök till indisk mat. Han har en del att jobba på, men det är svårt att få tag i de ingredienser vi är vana vid hemifrån såsom färs, mjöl, krossade tomater, svamp och ost.
21.00 Vi slänger oss i sängen och somnar så småningom till ljudet av hyllningsmusik till nån hinduisk gud.
Morgonsamling
Lunch
Matprojekt på samhällskunskapen: Kina
England
Sverige
Klassrum för årskurs 5
Cricket
Påstigning av skolbussen
Inne i skolbussen. Rektor Maria och hennes son syns på bilden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar